UWAGA na niebezpieczne maile!

W związku z rosnącym zagrożeniem nieuprawnionego przejęcia dostępu do poczty elektronicznej szkół i placówek edukacyjnych oraz utraty zawartości komputerów, informujemy w jaki sposób postępować.

Przejęcie danych do poczty.   Mechanizm przejęcia opiera się o wyłudzenie danych do zalogowania. Szkoła otrzymuje e-mail z prośbą o przejście na stronę i wpisanie w formularzu loginu, hasła, Tekst e-maila może się nieznacznie różnić, lecz z treści wynika potrzeba uaktualnienia lub odebrania przesyłki sprawdzenia danych, przejścia na stronę. W każdym przypadku chodzi o to, aby użytkownik podał dane.

W kilku rozpatrywanych już przypadkach taki groźny e-mail miał temat: [„Pilna Aktualizacja Zabezpieczen Do Roku 2016!!!”], a w treści na końcu zawierał podpis [„Z powazaniem” SYSTEM ADMIN HELP DESK”].

przyklad-emaila

W przypadku tego typu listów NIE należy przechodzić do wskazanego formularza i pod żadnym pozorem NIE WPISYWAĆ danych identyfikujących usługi, z których korzysta szkoła – w tym przypadku login i hasło do poczty. 

Co może pomóc w ustaleniu czy list jest podejrzany?

  • Żaden administrator poczty nie będzie prosił Państwa o podanie danych dostępowych do usługi.
  • Treść listu pisana jest bez polskich znaków, z bardzo dużymi błędami gramatycznymi – co pokazuje, że list jest tłumaczony translatorem.
  • Odnośnik (link) w treści listu otwiera stronę która ma bardzo długi, niezrozumiały adres najczęściej zakończony nazwą angielską.

Prosimy o  bardzo uważne czytanie poczty przychodzącej i rozważne przechodzenie do adresów (linków) zawartych w treści listu. W ten sposób możecie Państwo być narażeni na przejęcie kontroli nad pocztą lub utratę, zaszyfrowanie danych. W przypadku zaszyfrowania, utraty danych nie ma możliwości technicznych ich odzyskania.

W przypadku wątpliwości co do bezpieczeństwa otrzymanego maila prosimy o kontakt z naszym zespołem wsparcia informatycznego.
http://www.sod.ids.czest.pl/kontakt-2/